MAJČIN DAN: Mama, ja te volim. – Konzum: U redu, to vam je 9,99.

0

Anna Jarvis utemeljiteljica je i idejna začetnica blagdana Majčinog dana koji se u svijetu tradicionalno obilježava druge nedjelje u svibnju. Iako je u prvom redu na umu imala vlastitu majku, koncept Majčina dana uključio je i sve druge žene – jedna od uspomena iz njena djetinjstva zaslužna je za činjenicu da im cijeli svijet danas odaje počast. Jarvis navodi kako se sjeća da joj je majka jednom rekla kako bi bilo divno da se netko dosjeti zahvaliti majkama i njihovoj nemjerljivoj ulozi koju imaju za cijelo čovječanstvo.

Voila, evo nas u drugoj nedjelji svibnja, više od 100 godina kasnije, zahvaljujući Jarvis obilježavamo blagdan koji 1914. dobio službenu potvrdu od tadašnjeg am. predsjednika.

U kronologiji i povijesti postoji još nekoliko detalja vezanih uz sam nastanak Majčina dana, no ovo nije referat za ispravljanje jedinice iz povijesti u 2.be, pa ćemo se zaustavit ovdje.

Anna Jarvis zaslužna je što će danas cvjećari, tiskare i restorani imati bolji promet (milijarde na globalnoj razini). Restorani izbacuju posebne ponude dnevnih majčindanovskih menija po „simboličnim“ cijenama, a mi, s obzirom da u prosjeku progutamo nekoliko tisuća takvih reklama, smatramo kako je to jedini ispravan način za obilježit Majčin dan. Daleko od toga da ima što loše u izvođenju majki, baka, ne znam koga sve ne na ručak ili večeru, ali zahvaljujući konceptualizaciji najčešće smo skloni vjerovati kako smo svoju dječju dužnost danas time obavili. Bipa sugerira proizvode koje možemo pokloniti svojim majkama. Jer ih sami, očito, slabo poznajemo.

Odnosno, kako se Lidl i Bipa i ostali vole hvaliti da su pripremili poklon pakete kojima možemo danas razveseliti majke – povoljnim i prigodnim poklon paketićem koji će razveseliti svaku ženu –Koliko su mame i bake važne, zna i Lidl, pa tako ovog tjedna nudi pregršt ideja za darivanje, stvar je marketinškog trika.

Lidl je izvukla rečenica: „Malo pažnje i pokoja lijepa riječ najveći su pokloni koje svojim majkama i bakama možemo pokloniti povodom Majčinog dana.“, ali već u sljedećoj rečenici sugeriraju i kupnju torte po nešto ,99 novaca. Ajme.

Napokon, poznato je da ništa jasnije ne šalje poruku ”volim te” od kutijice Pralina i lijepog cvijeta odabranog s puno pažnje.“

Ne znam, mislim da ništa ne šalje jasniju poruku od jednostavne rečenice: Mama, ja te volim i oprosti što ti je dijete kreten.

Bismo li se sjetili danas nazvati majke, mi koji to još možemo, ili razmislili koliko smo puta te divne žene doveli do ruba svojim ponašanjem i koliko zapravo ostala 364 dana, najčešće, o tome ne razmišljamo?

Prije nego se zapletemo u ono da, da ljubav se treba pokazivat svaki dan a ne samo jedan ili dva u godini, i djela a ne riječi, danas je više nego ikad, a zahvaljujući društvenim mrežama, prisutan psihološki pritisak obilježavanja Majčina dana. Ovo nema nikakav negativan ton. Svi i sve koji su danas podijelili sliku svojih majki ili neki produhovljeni citat s Interneta podsjetili su nas da imamo majke.

Izvor: Ana Maria Filipović Grčić/facebook
Izvor: Ana Maria Filipović Grčić/facebook

Komercijalizacija je pojela i ovaj blagdan, kao i svaki drugi, odnosno izmijenila mu je prvotni koncept i srozala ga na Todorićevski poklon paket za 9,99 novaca ljubavi. Jarvis je prosvjedovala u četrdesetim godinama prošlog stoljeća protiv cvjećara koji su na Majčin dan dizali cijene cvijeća. Sve i da uključimo u ovu dimenziju zakone tržišta i kapital koji neminovno diktira sve ikad, problem je u prostituiranju nečijih, u prvom redu intelektualnih i autorskih prava, a u drugom – nečijih uspomena.

Originalni koncept Majčina dana jest odavanje počasti ženama koje su stavljale, koje stavljaju i koje će stavljati potrebe svoje djece ispred vlastitih.

Iako je snažno konceptualno nabijen, današnji dan ima jednu daleko mračniju priču s obzirom da je Jarvis ostatak života provela u nastojanju da početni koncept zaštiti od komercijalizacije, što je rezultiralo emocionalnom nestabilnošću. Pa smo blagdan mi kasnije dokrajčili.

A dokrajčavamo ga i svaki dan kad nas netko ne podsjeti da moramo nazvat mater. Jer smo nesposobni sami se toga sjetit.

Ali nema veze, poanta mu je da makar danas razmišljamo o divnim ženama koje su nas, za početak, na svijet donijele u višesatnim mukama. Pokušajte vi nakon 9 mjeseci istisnut 3,5 do 4 kilograma iz sebe koji će vam kasnije telefonirat samo zato jer ga je dobar PR prisilio na takvo što.

Autorica: Ana Maria Filipović Grčić

Podijeli