Nedavno me je riječki kralj krumpira i vlasnik naše najpoznatije franšize ”Surf ‘n’ Fries”, Andrija Čolak, upoznao s Damirom Mateškovićem, vlasnikom ”Fidelio Tailor” riječkog branda handmade odijela po mjeri.
Damir je sa suprugom Ines navratio poslovno do Zagreba pa sam odlučio iskoristiti priliku i napraviti intervju s mladim gospodinom. Da čovjek ne priča na prazan želudac, pozvao sam ga da da mi se s Ines pridruži na subotnjem ručku u zagrebačkom Michelin star restoranu Noel. Ne mogu poduzetnika koji radi odijela po mjeri zvati na ćevape. Nisam ja neki sirotek. Moja ruka je kratka, ali široka. Krenuli smo skromno s bocom Ferrari pjenušca. Novo normalno:)
Svatko normalan želi posao u državnoj firmi (sigurna plaća, mirovina, regres, božićnica…), ali ti si se odlučio baciti u privatne vode. Jesi li mazohist? Voliš neizvjesnost ili si nasjeo na izjavu Vilima Ribića kako svi poduzetnici voze Bentleye? Priznaj odmah i nazvat ću tetka u komunalnom da ti sredi nešto.
Ne bih se složio s tobom da svatko normalan želi biti u državnoj firmi. Postoje ljudi koji vole biti dio sustava jer osjećaju sigurnost te ostaju u zoni komfora, što je njihov izbor. Polako se stvari mijenjaju i siguran sam da ljudi koji žele biti zadovoljni i uspješni moraju početi misliti svojom glavom te preuzeti sudbinu života u svoje ruke. Takve ljude, pa i sebe, nazvao bi optimistima ili još bolje vizionarima. Svaki dan je neizvjesnost, ali ako na to gledamo kao na dio igre onda počinješ igrati, strah nestaje, ideš naprijed te jedva čekaš novi dan.
Što se tiče gospodina Vilima Ribića, vrlo rado bih mu napravio nekoliko novih odijela, dobro bi došlo i njemu, a i meni:)
Krenuli smo odvažno s dječjim radostima. Kruh i maslac kao u dobra stara vremena:)
Vlasnik si lifestyle Gentlemen’s shopa za muškarce i 4Look beauty concepta za žene u Rijeci, baviš se veleprodajom frizerske opreme i alata, a prije dvije godine si pokrenuo i brand handmade odijela Fidelio…. Širiš se k’o korona. Ima li još nešto s čime se baviš (uvoz respiratora, polovnih F šesnaestica…? Kad sve to stigneš?
Kad živiš u maloj sredini, na malom tržištu moraš biti okretan i prilagodljiv. Male tvrtke imaju prednost brze prilagodbe te brzog mijenjanja smjera poslovanja, a koliko je to pozitivno toliko je i negativno jer gubiš smjer i fokus na razvoj pojedinog segmenta poslovanja. U svakom slučaju, vodimo se onom starom seljačkom poslovicom koja kaže: „Pazi da ti nisu sve jabuke u istoj košari“.
U današnjem poslovanju vrijeme je najveći neprijatelj, teško ga je pobijediti, možeš ga jedino pametno iskoristiti i prepoznati prioritete poslovanja. Poduzetnik treba uvijek misliti glavom i razumom, ali ponekad je još bitnije osloniti se na intuiciju i osjećaj kad je vrijeme za donošenje poslovnih odluka i promjena.
Zašto Gentlemen’s shop i zašto Fidelio handmade odijela kad imamo toliko krasne kineske robe oko sebe? Što uopće znači Fidelio? Zašto baš to ime? Jesi li završio neku frizersku/krojačku školu ili te činjenica da imaš skoro 2 metra i da ne možeš nigdje naći svoj broj, natjerala da kupiš prvu mašinu i kreneš u poslovne vode? Priznaj pred svima da bi htio biti nizak poput mene i bit’ će nam svima lakše.
Veliki sam obožavatelj filma Stanley Kubricka ”Oči širom zatvorene”. U filmu je riječ Fidelio bila šifra za ulazak na tajni party pod maskama. Sličan party, zapravo kopiju tog partija iz filma sam organizirao u Rijeci. Fidelio je inače naslov jedine opere Ludwiga van Beethovena. U operi je Fidelio žena koja se maskira u muškarca kako bi spasila svog ljubavnika. FIDELIO (lat.) POVJERENJE ILI VJEROVANJE (hrv). Ime sa snažnim i dubokim značenjem, pogotovo danas kada nitko nikome ne vjeruje!
Nisam se školovao u smjeru frizera ili krojača, ali sam se divio tim tradicionalnim zanimanjima. Frizerstvo živim više od 15 godina kroz vođenje salona i suradnju s vrhunskim frizerima, a ljubav prema muškoj modi je bila uvijek prisutna u mojem životu. Zbog mojih tjelesnih dimenzija i potrebe da izgledam drugačije uvijek sam imao problem pri kupnji komercijalne odjeće i primijetio sam da na tržištu muške mode nema nešto što može biti personalizirano izrađeno prema vlastitim mjerama, željama, potrebama, načinu života i savjetima stilista koji ti pomažu oko donošenja odluka te informiraju o detaljima i pravilima muškog stila. To je razlog zašto smo pokrenuli Fidelio!
Napravili smo kratku stanku za skromno predjelo: Tatarski biftek, štrukli ala Noel i pečena guščja jetra sa smkovom. Htio sam ostaviti dojam. Znam da će sad Damir kad se vrati u Rijeku odmah reći Andriji: ”Dragi Vođa troši više od Josipe Rimac. Pun je k’o brod.” Netko će možda pomisliti da je jedna torba iz Janafa zalutala kod mene, ali to je samo hrvatski jal.
Jesu li Fidelio odijela rezervirana samo za imućne ljude poput mene i Obersnela ili si to svatko može priuštiti? Zašto bi netko platio više za handmade odijelo i koliko ta cijela priča košta? Ja te iskreno molim pred ovim napaćenim narodom da mi prodaš handmade priču ili ću sutra cijelu plaću ostaviti u Zari. Ima nekog čara u tome kad kupiš sako da si ga onda još malo doma sa škaricama skratiš i prišiješ onaj gumb koji visi. Volim kad mogu odijelu dati svoj osobni tač. Nudiš li mi ti slično iskustvo?
Fidelio je osmišljen kao niche brend odjevnih predmeta po mjeri, uz ručni rad, vrhunske talijanske i engleske tkanine, usmjeren prema zadovoljstvu klijenta. Naši stručni stilisti se vremenski posvete da slušaju i razumiju želje, potrebe i navike klijenta, ali isto tako moram naglasiti da uzimamo u obzir i građu tijela, nepravilnosti koje moramo umanjiti, odabir nijanse boja koje odgovaraju tenu kože, boji kose i još puno detalja koji utječu na dobar izgled. Sve što sam nabrojao je jedno predivno iskustvo te mi u Fideliu uvijek kažemo: ”Kod nas ne kupujete robu, vi investirate u iskustvo, užitak dizajniranja vašeg najboljeg odjevnog predmeta koji je kruna vaše garderobe!”
Naravno da sve što sam nabrojao ima svoju cijenu, ali je ona mala s obzirom na ono što Fidelio klijent dobije. S obzirom na kvalitetu materijala i ručne izrade te potpunu personalizaciju, Fidelio ne može biti jeftin, ali nije niti skup te si ga može priuštiti svatko: od osoba koje žele izgledati vrhunski za posebne životne trenutke kao što je vjenčanje, do osoba koje svakodnevno trebaju nositi odijela u poslovne svrhe te su njihovi ciljevi osjećaj ugodnosti i profesionalnog izgleda jer u konačnici odijelo ne čini čovjeka, ali ostavlja prvi dojam koji se teško kasnije može promijeniti.
Proizvodiš i muška i ženska odijela po mjeri. Kupuju li tvoja odijela više muškarci ili žene i nose li tvoja odijela i neki poznati ljudi (čitaj: influenceri poput mene)? Ja sam površan i meni su takve informacije bitne. Ako je dobro za Beroša i Kolindu, dobro je i za mene. Jednom riječju, prodaješ li s Fideliom i dašak snobizma?
Fidelio je osmišljen prvenstveno kao muški brend, ali danas su odijela dio ženske mode i sve je više žena koje vole taj osjećaj moći koji im pruža vrhunski skrojeno odijelo izrađeno po njihovim mjerama uz najkvalitetnije tkanine (bez plastike) pa smo odlučili u ponudu uvrstiti i ženska odijela po mjeri.
Sanja Lopar jedna je od ambasadorica Fidelio ženskih odijela po mjeri i našeg projekta Eudaimonia, a upravo ova iznimna žena je na samom vrhu europske scene cigara.
Naš jedini muški ambasador je pjevač Marko Tolja jer taj čovjek živi sve što radi i svojim nastupima odlično predstavlja ono što je i sam brend Fidelio, a to je Eudaimonia!
Vjerujem da će se ovaj izraz (Eudaimonia) poslije tvog članka puno googlati jer je to životna filozofija kojoj težimo.
Pričaj mi o tvom talijanskom kolegi stilistu Andrei Terziu. Kako ste se vas dvojica upoznali i krenuli u suradnju? Zašto stilist ne bi mogao biti Miro iz Ogulina ili Snježana iz Virovitice? Što to Talijan ima, a da Hrvat, domoljub nema?
Andrea Terzi je Talijan iz Verone koji u krvi ima ovaj posao jer je učio od najboljih, od svoga oca koji mu je prenio znanje i ljubav prema muškom odijevanju. Prije pet godine je krenuo svojim putem i odlučio je otvoriti trgovinu u centru Rijeke s idejom da će kao Talijan uspjeti u gradu koji zadnjih sto godina uživa u talijanskom načinu života i modi jer je općepoznato da Riječani vole Italiju.
Upoznali smo se u njegovom dućanu u centru Rijeke gdje je imao trgovinu komercijalne muške robe, a kad sam vidio kako živi ovaj posao te njegov pristup, znanje i vještine shvatio sam da on gubi vrijeme u komercijalnom dućanu. Mogu reći da smo se privukli energetski te smo kroz spontana druženja postali prijatelji sa sličnim životnim vrijednostima i ljubavi prema muškom tradicionalnom odijevanju. Podijelio sam s njim ideju oko pokretanja brenda Fidelio temu ponudio ulogu stilista i sunositelja priče u budućnosti. Sada smo skupa u toj priči i mogu reći da puno učimo jedan od drugoga i da je Andrea bitna osoba u razvoju brenda Fidelio.
Talijani znaju ljepotu uživanja u životu, oni imaju kulturu življenja, vole lijepe stvari i imaju oko za fino i lijepo, to je neopisivo riječima, to je vibracija i strast. Nažalost, mi Hrvati nemamo tu emociju i kulturu života koju oni zovu DOLCE VITA (slatki život) jer je naša povijest i kultura života potpuno drugačija. Zato je stilist brenda Fidelio Andrea, a ne Miro ili Snježana:)
Osim poslovnih odijela i odijela za vjenčanja po mjeri, ti nudiš kupcima prsluke i košulje po mjeri, kapute po mjeri, cipele po mjeri, a uskoro i traperice i tenisice po mjeri. Imaš li konkurenciju u Hrvatskoj ili si odlučio biti monopolist po mjeri?
Kao što sam prije naglasio mi smo niche brend, interesantni smo ljudima koji traže nešto posebno i drugačije, ali to ne znači da ne može biti nešto opušteno i casual. Nismo mogli biti fokusirani samo na odijela i košulje po mjeri jer to u tom segmentu postoji konkurencija, a i situacija krize nas je navela na širenje asortimana pa smo proširili ponudu i na ostale segmente muških odjevnih predmeta po mjeri kao što su cipele i tenisice, casual hlače i traperice, kaputi i kišne jakne te modni dodatci.
Kako je razgovor odmicao, moja rastrošnost se povećavala. Rekao sam ljubaznom domaćinu Goranu Petriću: ”Daj mi nešto najskuplje, daj mi neku butelju slovenskog vina!”
Ubrzo je stiglo i glavno jelo. Ines je opet naručila predjelo jer joj se svidio tatarski biftek. Ja sam uzeo ribu en papillote s povrćem i ribljim umakom, a Damir toplu mesnu pitu s grahom, krvavicom i kupusom. Ako ovako nastavim, trebat će mi odijelo po mjeri nakon svakog obroka:)
S tobom radi i tvoja supruga Ines, koja je inače pravnica i sommelierka. Kako ste se upoznali? Jeste li kliknuli na prvu? Jel’ bila sponzoruša koju je privukao tvoj poslovni uspjeh ili je bila neosvojiva tvrđava pa si morao poput jehovinog svjedoka kucati danima na njezina vrata i nuditi joj besplatno šišanje i trajnu u salonu ne bi li popustila? Donosite li poslovne odluke zajedno ili je tvoja zadnja jer si viši od nje?
Upoznali smo se u tipičnom izlasku, staro normalno. Nismo si sjeli na prvu niti na drugu. Ona mi je zapravo htjela srediti svoju frendicu, a prvo što sam primjetio na Ines su bili loši pramenovi. Profesionalna deformacija. Nešto nas je na kraju ipak zadržalo zajedno i sada nakon osam godina smo oženjeni. Uvijek biram posebne i jedinstvene energije, a ono je upravo takva te vjerujem da smo stvoreni jedan za drugog. Nikada nisam osvajao komade besplatnim frizurama i skupim poklonima, a ona nije osoba koja bi pala na tako ofucani pristup. Velika mi je podrška i moj filter misli kod donošenja poslovnih odluka tako da mogu reći da bi bez nje stvari išle naprijed, ali puno sporije.
Ovo je fotka samo za Giuliana Dodiga:)
Moram naglasiti da je potičem na poduzetnička razmišlja jer je to energija koja pokreće. Ines je pokrenula svoj brend u svijetu vina, pod nazivom Vinum Amoris (Vino ljubavi) . Vjerujem da će ova zanimljiva priča naći mjesta na Flash.hr portalu jer ima veliki potencijal s dobrim primjerom kako iz ljubavi nastaju lijepe i uspješne poslovne priče.
Ines je iz sommelierskih krugova tako da ju je odmah prepoznao i Ivan Jug. Pokušao sam mu objasniti da je ovo romantična fotka za mladi bračni par, ali Ivan se nije dao otjerati. Nabacio je svoj osmijeh model Franjo Tuđman i tako je nastala ova antologijska fotografija.
Ivan me poslije zamolio da javim Berošu i Capku kako se u Noelu pridržavaju svih epidemioloških mjera. Rekao sam mu da ću ih nazvati, ali mi nije vjerovao. Natjerao me da ga fotkam i pošaljem svima sliku kao dokaz. Ivan Jug aka RoboCop:)
Porezi su visoki, imamo hrpu parafiskalnih davanja, korumpirano pravosuđe… Što tebe najviše koči u poslovanju i što bi tebi pomoglo da svoj posao radiš bolje? Smatraš li da je poduzetnicima lakše od kad je na scenu stupila Udruga Glas Poduzetnika ili ti je svejedno jer imaš partijsku knjižicu?
Pozdravljam inicijativu Udruge Glas Poduzetnika jer to je jedini način da se čuje glas realnog sektora, malog i srednjeg poduzetništva, koji je pokretače ekonomije svakog uspješnog modernog društva. Porezi i nameti su visoki u svim razvijenim zemljama i to nije problem sve dok znamo da se taj novac vraća i ulaže u našu zajednicu. Korupcija, bahatost i neodgovornost su rak ili bolje rečeno uteg kojeg nosi svaki hrvatski poduzetnik, a u meni gasi svaku želju da se trudim više, jače i bolje… ajmo bolje pričati o pozitivnim temama.
Imaš li dućan u Zagrebu ili ga planiraš uskoro otvoriti? Misliš li da se biznis može raditi samo u maloj sredini poput Rijeke ili ipak svi putevi vode u metropolu? Kako da mi u Zagrebu isprobamo i kupimo tvoja odijela?
Danas smo svi povezani i posao se može raditi na daljinu, ali ovo što mi radimo je specifično jer nudimo emociju i iskustvo pa to nastojimo pružiti i našim klijentima iz Zagreba. Zbog toga redovito dolazimo u Zagreb, pri čemu radimo u predsjedničkom apartmanu hotela Double Tree by Hilton na Vukovarskoj cesti, koji za tu prigodu preuredimo u naš showroom u kojem uzimamo mjere i dogovaramo test probe s našim klijentima.
Je li intervju za Flash.hr i spoznaja da će Dragi Vođa nositi Fidelio odijela, vrhunac tvoje poslovne karijere i ostvarenje svih provincijskih snova? Ako nije, slaži da je, ali uvjerljivo.
Naravno, kako drugačije, ovaj intervju sam čekao cijeli život:) Moraš i ti probati tu emociju odijela po mjeri i osjetiti ljubav koju ulažemo u Fidelio brend. Nadam se da je ovaj intervju tek početak naše nove poslovne karijere na ovom tržištu. Želim da ljudi upoznaju tailor svijet te da si priušte barem jednom u životu odijelo po mjeri jer ono nikad ne izlazi iz mode, osim ako se ne udebljaš:)
Gdje si bio ’91.?
Ne sjećam se dobro, bio sam dijete, ali vjerojatno sam sanjao uspjeh kao svaki klinac devedesetih.
Rijeka, Gentlemen’s Shop, Žrtava fašizma 2a
https://www.instagram.com/fideliotailor
Autor: Josip Novosel aka Dragi Vođa aka Vin Diesel za siromašne – samozatajni bacač uroka iz Čučerja, dopisni član magazina ”Kruha svima, odijela po mjeri samo njima”, prijatelj imućnih, prije svega čovjek, a tek onda tajkun i Gastro Snob.