Nedavno je nakon gotovo godinu dana od datuma snimanja mastera u studiju zagrebačke Muzičke akademije, u izdanju Croatia Recordsa objavljen jedan od u nas rijetkih, ali vrlo zanimljivih CD-a jazza, Lydian Orbit. Realizirao ga je The Cool Jazz Duo, stilski i pristupom jazzu neuobičajen i rijedak sastav, koji na hrvatskoj sceni postoji gotovo već tridesetak godina, a čini se da zbog svoje specifičnosti samo povremeno koncertira na našoj i međunarodnoj jazz-sceni. Čine ga dvojica prominentnih zagrebačkih džezista, obojica profesori na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, što bi nekad bilo gotovo nezamislivo, pijanist i skladatelj Veljko Glodić i multisaksofonist Saša Nestorović. Glodić je glasovir diplomirao na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji u klasi prof. Jurice Muraia, magistrirao na New England Conservatory of Music u Bostonu kod prof. Jacoba Maksina te na kraju instrument doktorirao na Florida State University kod prof. Edwarda Kilenyja. Saša Nestorović saksofon je diplomirao na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji u klasi prof. Josipa Nochte, bio je dugogodišnji saksofonist i solist Jazz orkestra HRT-a, poslije i njegov dirigent, te godinama član brojnih malih zagrebačkih jazz sastava.
The Cool Jazz Duo, Lydian Orbit
Prvi je javni nastup The Cool Jazz Duo imao u sklopu programa jednog od prvih zagrebačkih War Jazz Festivala, održana u Hrvatskom glazbenom zavodu u prosincu 1991. Program je tog dua donesen već tada u zanimljivoj korelaciji jednog harmonijskog i jednog melodijskog instrumenta te u tradiciji cool jazza i ponekog jazz-standarda. Cool je jedan od stilskih pravaca proizašlih iz be-bopa, čiji su protagonisti bili pijanist Lenny Tristano i tenor-saksofonist Warne Marsh, samo nešto kasnije i alt-saksofonisti Gigi Gryce i Lee Konitz, kojima će poslije neki stručnjaci zbog stanovite mirnoće interpretacija dodati još i Milesa Davisa i to prvenstveno zbog njegove legendarne LP-ploče The Birth Of The Cool.
Lydian Orbit našeg The Cool Jazz Dua donosi sedam originalnih skladbi pijanista Veljka Glodića, jedne Saše Nestorovića te vrlo originalno zamišljene kombinacije standarda All The Things You Are i You Are All The Things autora Jeroma Kerna i Franka Gambalea s reharmoniziranim akordima u improvizacijama. Glasovir u toj izvedbi donosi prvu, a saksofon drugu temu. Hot Five Boogie skladba je temeljena na blues-formi, asocira na poznatu temu Paula Desmonda Take Five u 5/4 mjeri, dok je primjerice Glodićeva skladba French Kiss sa solo dionicom u 3/4 metru nadahnuta francuskom glazbom 20. stoljeća autora Milhauda, Satieja, i Poulenca. Posebno je zanimljiva i izvedba skladbe Oriental Funky temeljena na bosanskoj narodnoj pjesmi Moj dilbere u kombinaciji jazz-tradicije s modalnim harmonijama, dok se orijentalni elementi naziru u improviziranim dijelovima izvedbe. Gypsy Stride Glodić posvećuje tradiciji američkih jazz-pijanista Fatsa Wallera i Teddyja Wilsona, dok je skladbu Eric autor posvetio alt-saksofonistu Ericu Dolphyu. Sve su to interpretacije koje će svaku na svoj način bolje razumjeti visokoškolovani glazbeni i stručnjaci za jazz. Slušajući ovaj disk u kojem Glodić i Nestorović u velikoj mjeri koriste i u podnaslovu teksta navedenu lidijsku ljestvicu, napose u kompoziciji Lydian Orbit, evidentno je u izvedbama potpuno napuštanje klasične harmonijske progresije u jazzu s tendencijom stvaranja individualne modernije verzije cool-stila.
Najnoviji disk The Cool Jazz Dua svakako vrijedan doprinos našoj suvremenoj jazz-diskografiji.
Autor teksta: Mladen Mazuro, Vijenac