Balet Čajkovski u koreografiji renomiranog i višestruko nagrađivanog Cayetana Sota premijerno će u
Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu biti izveden u ponedjeljak 27. veljače veljače s početkom
u 19.30 sati.
Druga predstava dvostruke baletne koprodukcije riječkog i zagrebačkog HNK-a, nakon Spartaka u
Zagrebu, prvi put u Hrvatsku dovodi Španjolca Sota prema čijim će riječima, predstava na izabranu
glazbu velikoga Petra Iljiča Čajkovskog „prikazati putovanje vođeno činjenicama i tajnama koje su
oblikovale skladateljevu jedinstvenu umjetničku dušu i um.“
Cayetano Soto otkriva i plesnim pokretom slika portret jednog od najboljih skladatelja romantične
ere te svojim osebujnim plesnim vokabularom, sastavljenim od nijansiranih detalja i grotesknih
adaptacija tradicionalnih pokreta, stvara balet prije svega inspiriran neobjavljenim pismima i drugim
arhivskim dokumentima Državne kuće-muzeja „Čajkovski“ u Moskvi.
Pritisak društva dominirao je cijelim životom Čajkovskog sve do njegove smrti, a njegov privatni život
bio je tabu tema u njegovoj domovini gotovo stotinu godina. Intimni život Čajkovskog revno su skrivali
članovi njegove obitelji, muzikolozi te dužnosnici carske dinastije Romanov i Staljinov Sovjetski Savez.
U očima vlasti, nezamislivo je bilo prihvatiti ideju da je Petar Iljič Čajkovski, rusko nacionalno blago,
homoseksualac, ističe dramaturg predstave i suautor koncepta Dario Suša.
Naime, koncept predstave supotpisuju Cayetano Soto i Dario Suša, jednako kao i kostimografiju,
scenografiju i oblikovanje svjetla.
Plešu članice i članovi riječkog baletnog ansambla: Michele Pastorini, Maria Matarranz de las Heras,
Ali Tabouch, Ksenija Krutova, Nicola Prato, Valentin Chou, Noa Gabriel Siluvangi, Tea Rušin, Laura
Orlić, Jody Bet, Marta Voinea Čavrak, Antoine Salle, Anna Zardi, Janne Boere, Marta Kanazir Bagadur,
Thomas Krähenbühl, Soyoka Iwata, Álvaro Olmedo, Leonardo De Santis, Milica Mučibabić, Rachele
Cortopassi i Alejandro Polo.
Govoreći o predstavi, koreograf Cayetano Soto kaže kako je od malih nogu impresioniran glazbom
Čajkovskog sada otkrio i osobu. Ne samo umjetnika, već zaista osobu iza te umjetnosti. No, shvatili
smo da ukoliko želimo ispričati priču o njemu, to mora biti priča i o onome što se o Čajkovskom
skrivalo. Stoga osvjetljavamo neke od tih trenutaka iz njegova života. Ne govorimo o tome kako je
živio ni kako je umro, govorimo o stvarima koje bi ljudi trebali znati. Nismo željeli tipični suvremeni
narativni balet, željeli smo stvoriti vlastitu baletnu priču, naglašava Soto.
Cayetano Soto se, odmah nakon što je 1997. diplomirao klasični balet, pridružio kompaniji IT Dansa
Barcelona koju je godinu kasnije zamijenio Baletom Teatra München. Za njih je kreirao svoj
koreografski prvijenac „Plenilunio“ s kojim je osvojio titulu Najboljeg mladog koreografa prema
prestižnom njemačkom „Tanz Aktuell” magazinu. Nakon toga je ostvario bogatu međunarodnu
karijeru. Brazilski tv kanal Arte 1 je 2015. godine emitirao dokumentarni serijal (u šest nastavaka) o
Sotinom stvaranju djela „Adastra“ za Balé da Cidade de São Paulo. Dobitnik je mnogobrojnih nagrada
i priznanja među kojima su i 1. nagrada na koreografskom natjecanju„Uncontainable“; naslov
Najbolje plesne produkcije prema brazilskim novinama Folha de São Paulo; nominacija za
najprestižniju rusku kazališnu nagradu „Zlatna maska“. Njegovu koreografiju „Prelude und Liebestod“
kreiranu za Češki nacionalni balet prestižni je „Dance Europe“ magazin uvrstio u među 5 najboljih
premijera 2021. godine.